Waddenboot IJver

Ca. 14.95 x 3.95 x 1.05 meter
Enkhuizer Jachtwerf - Enkhuizen
Oliver van Meer Naval Architect - The Netherlands
2019
C
1 x 175 pk Volvo Penta D4175i-G
1 x
Op aanvraag
€ 695.000
Nieuw in verkoop
In 2020 begon een unieke reis bij VMG Yachtbuilders met de creatie van een werkelijk uitzonderlijk jacht, oorspronkelijk bekend als de “Waddenboot”. Het schip welke nu de naam IJver draagt sinds haar doop, legde de basis voor de gehele IJver Klasse vloot. Door het groeiende enthousiasme van alle partijen tijdens haar bouwproces hebben VMG Yachtbuilders en Olivier van Meer besloten om een IJver Class vloot te creëren. In het gehele proces hebben passie en enthousiasme ervoor gezorgd dat een visie werd omgezet tot een prachtig jacht. De IJver. De IJver is niet zomaar een jacht, het zijn herinneringen uit de kindertijd, waarbij er is gevaren over de Nederlandse, Duitse en Deense wadden en kustwateren, gevlochten in een ontwerp. Het resultaat is een jacht welke de uitstraling heeft van een robuust schip met de karakteristieken van een viskotter gecombineerd met de luxe van een motorjacht. Waddenboot ‘IJVER’ spreekt door haar steile boeg, maar niet de uitstraling van een volbloed kotter, maar ook geen chique en luxe motorjacht. De geschikte combinatie maakt haar uniek. Haar belijning is verfijnd maar niet te rond. We kunnen spreken dat zijn daadwerkelijk eigen signatuur heeft. Het interieur van het jacht is ontworpen met zowel comfort als functionaliteit in gedachten. De salon is voorzien van verwijderbare composiet luiken, waardoor een ruim open ruim ontstaat dat dienst doet als de belangrijkste leefruimte. Een aparte hut is gewijd aan de eigenaar, die privacy en rust biedt. Er is ook een stapelbed voor de kinderen, elk uitgerust met patrijspoorten die uitzicht op het water bieden en de geur van avontuur op open zee oproepen. De volledig geïsoleerde stuurhut biedt de perfecte omgeving voor zomerse reizen, met een open dak dat frisse lucht en zon toelaat. De eigenaarshut heeft een apart toilet en douchegedeelte voor extra gemak, samen met airconditioning voor een comfortabel verblijf onder alle omstandigheden. Het interieur is gemaakt van hoogwaardig eikenhout, met zowel massief hout als fineer, wat de ruimte een elegante en tijdloze uitstraling geeft. De combinatie van natuurlijke materialen en doordacht design creëert een gastvrije sfeer in het hele jacht. Het buitengevoel is te creëren door de dakluiken weg te nemen. De salon is uitgerust met 10 verwijderbare composiet luiken, voor gemakkelijke toegang en ventilatie. Daarnaast zijn er 3 verwijderbare composiet luiken boven de stuurstand voor nog meer ventilatie en gemak. Het jacht heeft ook 6 geïntegreerde patrijspoorten in de romp, die allemaal geopend kunnen worden voor een natuurlijke luchtstroom en om de ventilatie in het hele interieur te verbeteren. De IJver is gebouwd volgens de hoogste kwaliteitsnormen in de Nederlandse jachtbouw. De romp is gemaakt van 8 mm aluminium beplating met frames om de 400 mm, CNC gezaagd op 10 mm dikte en 50 mm hoogte. Het dek en de opbouw zijn gemaakt van 6 mm aluminium, terwijl de structurele schotten ook 6 mm dik zijn, wat zorgt voor een uitzonderlijke stijfheid. Een massieve kielbalk van 50 mm loopt van de roerscheg helemaal tot aan de voorsteven en vormt de ruggengraat van de romp. De funderingen van de mast en het ankerlier zijn verstevigd met 10 mm beplating voor maximale draagkracht. Een roestvrijstalen ankerkettingbuis is volledig geïsoleerd en ingebed in de rompstructuur voor duurzaamheid en geluidsreductie. De roerkoning is gemaakt van massief 60 mm aluminium en een robuuste 60 x 30 mm halfronde schuurlijst loopt rond de hele romp voor extra bescherming. De IJver is uitgerust met Seakeeper 9 Zero Speed stabilisatoren, die een uitzonderlijke stabiliteit bieden, zelfs wanneer het jacht stil ligt. Deze geavanceerde stabilisatoren verminderen het rollen aanzienlijk, waardoor het comfort voor de opvarenden toeneemt, of ze nu varen of voor anker liggen. Het voordeel van de Seakeeper 9 is het vermogen om een soepele en stabiele ervaring te behouden, waardoor passagiers kunnen genieten van een meer ontspannen en plezierige tijd. Mast is Oregon gelamineerd, traditioneel gebouwd SRF. Geschilderd in 2024. Er is een elektrisch systeem om de mast te laten zakken. Stap aan boord van dit doordacht gebouwde en rijk uitgeruste schip ,een perfecte mix van comfort, techniek en stijl. Ideaal voor grote gezinnen die samen onvergetelijke vaarvakanties willen beleven, maar net zo geschikt voor gezellige tochten met vrienden. Met een minimale doorvaarthoogte van slechts 3,09 meter en een elektrische maststrijkinstallatie (hoogte 11,5 meter) is dit schip geschikt voor uiteenlopende vaargebieden. De robuuste Blokland beunkoeler en gesloten koelsystemen maken het schip betrouwbaar en onderhoudsvriendelijk. De aandrijving is van hoge kwaliteit, met een oliegesmeerde schroefas (Blokland) en een brons 25” vijf bladschroef voorzien van een trossensnijder. Duurzaamheid en slimme techniek gaan hand in hand dankzij onder andere twee zonnepanelen die het alarm- en monitoringsysteem bijladen. De installatie is uitgevoerd met een JSM Medemblik PLC-bedieningssysteem, wat zorgt voor maximale controle en veiligheid aan boord. Het jacht beschikt over Neptune Excellent matrassen met lattenbodems , strip- en spotverlichting (24V, volledig dimbaar), een keuken met Corian aanrechtblad, vloeren met aluminium dragers en mahonie afwerking. Verder beschikt het schip over: Elektrisch bedienbare spiegelklep en zwemtrap, dekwaspompen voor- en achterdek, uitgebreide ventilatiemogelijkheden met o.a. 4 Lewmar Ocean luiken, 6 patrijspoorten en diverse composietluiken, AIS-systeem voor veilig varen. Ratsey & Lapthorn grootzeilen en fokzeil. Of u nu wilt genieten van lange tochten door Europa met het gezin, of een weekend weg met vrienden, dit schip biedt alles wat u nodig hebt . Wij bieden deze jacht te koop aan in exclusieve samenwerking met Yachtfull International. Voor vragen en/of het maken van een afspraak bent u 7 dagen per week van harte welkom bij Elburg Yachting

Materiaal romp
Aluminium - 8 mm
Materiaal opbouw
Aluminium - 6 mm
Materiaal dek
Aluminum - 6 mm
Rompvorm
Traditionele rompvorm + Kimkielen
Waterverplaatsing
Ca. 24 Ton

Stuurstand(en)
1 x Stuurhuis
Davits
N.v.t
Zwemplateau
N.v.t. - Elektrisch bediende spiegelklep, manuele trap bediening
Ankerlier
Devon 24V, gagalvaniseerde ketting + anker, r.v.s. kettingpijp
Raamframes
4 x Lewmar Ocean Luik, 10 x uitneembaar composiet luiken, 3 x composiet luik stuurstand, ingelaste patrijspoorten , aluminium ventilatieluik eigenaarshut

Interieur
Hoogwaardig eiken interieur. Massief + Sper fineer >3mm dik
Slaapplaatsen
7 x (3 x eigenaarshut, 4 x 1 pers. salon)
Dinette
2 x salon en stuurhuis
Toilet
1 x Tecma Elektrisch vermaler toilet + elektrische handdoek radiator
Douche
1 x Aparte natte cel + wastafel + elektrische handdoek radiator + 1 x buitendouche (w/k)

Watertank(s)
1 x 1000 Liter in aluminium geïntegreerde tank.
Vuilwatertank
Ca. 750 Liter in aluminium geïntegreerde tank.
Warmwater
Elektrische boiler + Quooker
Verwarming
REFO diesel kachel met eigen dagtank + Airco - Webasto Blue Cool 6000BTU eigenaren hut
Kooktoestel
SMEG PGF 32| 1, 2 pits inductie plaat + 1 losse plaat + Corian Top
Magnetron/Oven
Elektrische oven/grill
Koelkast
1 x koelkast + vriesvak Isotherm Cruise 90

Kompas
Aanwezig
Log
Raymarine
Echolood
Raymarine
Marifoon
Ja
AutoPilot
Raymarine
G.P.S.
Raymarine
Plotter
Raymarine

Draaiuren motor
Ca. 641 uren
Brandstoftank(s)
Ca. 800 Liter (2 x ca. 375 Liter aluminium tank + ca. 60 Liter r.v.s dagtank)
Keerkoppeling
Hydraulic
Boegschroef
Sidepower SEP130, 24V, Twin prop. 160kg, Ca. 8.7 pk@ 24V

Elektrische installatie
12 + 24 + 230 Volt
Generator
Kohler 7EFKOZD 7kW, 50 Hz, 230 V
Omvormer
24V 8000W Victron multiplus. Colour display
Acculader
Victron, quattro, 24V 8000 Watt, 200 Ah
Accu's
Ca. 3 x 280 MG Lithium - Service , 1 x start accu Optima Red top + 1 x 1 x gen -Optima Red top